Thursday, January 29, 2009

ŞH Fatih

ŞH FATİH (2008)

31 Ocak 2009 tarihinde hizmete giren ŞH (Şehir Hatları) Fatih, İstanbul Şehir Hatları filotillasına katılan en son vapur.
2006 senesinde İstanbul halkına sunulan 8 farklı öneri arasından, en çok tercih edilen 4 numaralı tasarım baz alınarak geliştirilen Fatih, Tuzla Çeliktrans tersanelerinde 2 yılda inşa edildi ve 9,3 milyon dolara mal oldu. İDO genel müdürü'nün ifadesine göre, Fatih sınıfı vapurlar şirketin benimsediği ve gelecek ihalelerde sipariş edeceği yeni vapur tipi olacak.

Geleneksel "Şehir Hatları" kurumsal kimlik kodlarına göre boyanan vapur, genel görünümünde ve detaylarda atalarından izler taşısa da, teknik ve işlevsel açılardan öncekilere göre önemli farklılıkları bünyesinde barındırıyor.

ŞH Fatih (Sancak Baş Omuzluk)

Vapurun görece kompakt tasarımında orta katta sürgülü kapı bulunmaması, yan görünüşüne sağlamlık, yalınlık ve temiz çizgiler kazandırmış. Orta kattaki kapılar, İDO'nun yenilemeye aldığı eski nesil vapurlarda da kaldırmayı tercih ettiği bir özellik.


ŞH Fatih (Katlanır Biniş Rampası)

Tasarım aşamasında aldığı eleştirilerin en başında tek giriş çıkışlı olması gelen vapurun bu özelliği değişmemiş, ancak burada aceleci yolcuların iskele verilmeden atlamasına engel olacak sürgülü kapılar ve vapura entegre edilmiş katlanır iskeleler dikkat çekiyor.



ŞH Fatih (Kıç Güverteleri)

Üst, orta ve alt katlarda tüm güvertelerde yolculara açık havada ve oturarak seyir imkanı sunan vapurda alt kat kıç güvertede oturma birimleri yerleştirilmiş olması önceki vapurlarda bulunmayan bir özellik. En üst katta ise yolculara en arka çizgiye kadar kullanım alanı sunulmuş.


ŞH Fatih (Baş Taraf Koridor)

Bir diğer yenilik de alt katta baş tarafta iskele/sancak güverteleri arasında geçiş koridoru açılmış olması. (Bu arada, resimde görülen merdiven umarım ağırlık taşımaya elverişli olmayan bir boruya asılmamıştır)


ŞH Fatih (Kaptan Köşkü)

Kaptan köşkünün üst katındaki güverte, yolcuların kullanımına açık olmasa da, bir diğer yenilik olarak göze çarpıyor.


İç mekanını inceleme fırsatım olmamasına rağmen, genişlik/boy oranının öncekilerden büyük olduğunu gözlediğim Fatih, panaromik oranlı pencereleri sayesinde de yolculara iç mekanında ferah bir ortam sunacaktır diye tahmin ediyorum.
Umarım, ergonomik koltuklara ve kafeterya bölümünde sabah kahvaltısını vapurda yapan yolcular için gereken düzenlemeleri yapılmış bir iç mekan düzenlemesine sahiptir.
Yine geliştirilmiş olmasını beklediğim bir diğer hizmet, eski vapurlarda hiç bir hijyen standartını karşılamayan, bir yere sürtmeden girilemeyen sağlıksız tuvaletler. İç mekana ilişkin bu hususları vapur hizmete alındıktan sonra inceleme fırtası bulacağım.
(İç ve dış mekanlar hakkındaki yeni yazıya buradan ulaşabilirsiniz)


Yazıyı hazırlandığım tarihte ŞH Fatih'in teknik özelliklerine dair deniz ticaret odası kaynaklarında yer alan bilgilerin dışında, diğer teknik özellikleri ve hangi hatlarda çalışacağına dair bir bilgi henüz yayınlanmamıştı, ancak bu bilgiler güncellendikçe vapur hakkındaki diğer bilgileri de ekleyeceğim.

Dış görünüş ve İstanbul boğazına yakışırlık(!) açısından tatminkar bir bütünlük sergileyen Fatih'in yeni çizgileri, 2 yıl önce yarışmada sunulan 4 no'lu tasarımın hatlarına göre oldukça olgunlaşmış ve rafine edilmiş.

Dayanıklılık, kullanışlılık, çevresel duyarlılık ve ekonomik olması açısından da aynı başarıyı sergileyerek yapımında harcanan vergilerimizin hakkını vermesini bekliyoruz.

Dilerim Fatih İstanbulluların benimseyeceği, evden işe - işten eve gidiş geliş hayhuyunda insanın güvertesine adım attığında kendine geleceği, güzel zamanlar geçireceği bir vapur olur, kazasız belasız, yıllarca kullanır, birlikte yaşlanırız.

3 comments:

  1. Bu vapuru bu sabah (4 Şubat 2009) Kadıköy-Beşiktaş hattında kullandım. İç mekânlar oldukça tatminkar görülse de güvertelerde seyahat etmek pek mümkün değil. Alt-kıç güvertedeki bankları görünce sevinmiştim, denize daha yakın ve hoş bir açıda oturmak keyifli olur sanmıştım. Ancak kulağı tırmalayan bir jet motoru sesi ve ona eşlik eden çok yüksek perdeden güçlü bir motorun uğultusu. 5 dakikadan fazla dayanamayarak üst-kıç güverteye çıktım. Orada jet motoru duyulmuyordu ancak motor uğultusu vargücüyle mevcuttu. Sonuç olarak bu geminin güvertelerinde keyifli bir seyahat maalesef pek mümkün görünmüyor.

    ReplyDelete
  2. Sabah Kadiköy - Kabataş arasında 2 kez yolculuk yaptım. İçi son derece konforlu....ferah....ancak yanaşması biraz uzun sürüyor ve dalgalı havada eski vapurlara oranla daha çok sallanıyor...deniz otobüsü kıvamında biraz...bir de kıç tarafın açık kısmında kışın oturunca donuyorsunuz...rüzgar perdeleri hiç işe yaramıyor...çok geniş bir alan olduğu için rüzgar şiddetle alana doluyor...motor sesi evet biraz duyuluyor ama çok rakatsız edici değil..eski vapurların manevra esnasındaki dümen takımı sesine oranla çok çok daha iyi bu vapurun sesi....titreşim çok az....camlar çok geniş, sanki dışarıda gibi yolculuk yapıyorsunuz....ancak camların üst kısımları önceki vapurlar gibi açılmıyor. bu nedenle, yazın iş havalandırma sistemine kalacak....yoksa içerisi çok sıcak olur gibime geldi...onun dışında...gayet şık ve konforlu....yazın Çınarcık ve Adalar hattına diğer tüm günlerde ise sabah akşam Kadiköy Beşaiktaş ya da Kabataş en yoğun saatlere konulmasını rica ederim. Herkese saygılarımla,
    Yeşim

    ReplyDelete